تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۵۲
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۵۸۹۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر عامل سیمان تهران:

عوارض صادرات سیمان کاهش یافت| کلینکر به ۵ درصد و سیمان به ۲ درصد

‌می‌متالز - حسینی، مدیر عامل سیمان تهران با بیان اینکه با کاهش عوارض صادرات سیمان موافقت شده است گفت: عوارض صادرات سیمان به ۲ درصد و صادرات کلینکر به ۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ای که چندی پیش منتشر کرد برای صادرات برخی محصولات همچون سیمان عوارض صادراتی لحاظ کرد و بر اساس آن این موضوع موجب شد تا صدای اکثر تولیدکنندگان داخلی بلند شود که این اقدام دولت موجب از دست دادن بازار‌های صادراتی به خصوص بازار سیمان عراق و افغانستان خواهد شد.

حال به نظر می‌رسد برخی مشکلات در صادرات سیمان و کاهش آن به دلیل عوارض صادراتی مشکلاتی در میزان تولید و در نهایت صادرات ایجاد شده است. اگر چه اکثر تولیدکنندگان درخواست حذف عوارض برای صادرات سیمان را داشته اند، اما ظاهرا دولت همچنان بر ابلاغیه قبلی خود با کمی ملایمت اصرار دارد.

اما خبر‌ها حاکی از این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلا با کاهش میزان عوارض سیمان موافقت کرده و احتمالا در آینده نزدیک آنرا به طور کامل حذف و بر خواهد داشت.

تولیدکنندگان سیمان بر این باور هستند که ظرفیت تولید سیمان در کشور ۸۸ میلیون تن است و میزان مصرف سیمان حدود ۵۸ میلیون تن است. پس آن‌ها معتقد هستند که مازاد تولید بهترین مسیر می‌تواند مسیر صادراتی باشد، اما اینکه برای آن عوارض صادراتی وضع شود تنها به نفع کشور‌های تولیدکننده سیمان و گرفتن بازار از ایران خواهد شد.

اخیرا نامه آن آماده و بزودی ابلاغ خواهد شد؛ عوارض صادرات کلینکر از ۱۱ درصد به ۵ درصد و صادرات سیمان به دو درصد کاهش خواهد یافت.

سید عباس حسینی مدیر عامل سیمان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا عوارض صادرات بر از دست دادن بازار‌های صادراتی نقش خواهد داشت؟ گفت: آنطور که اخیرا نامه آن آماده و بزودی ابلاغ خواهد شد عوارض صادرات کلینکر از ۱۱ درصد به ۵ درصد و صادرات سیمان به دو درصد کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه این برنامه به تازگی نامه آن ابلاغ شده است ادامه داد: ما در کشور مازاد تولید سیمان داریم پس بستن عوارض برای صادرات سیمان معنی ندارد.

حسینی تاکید کرد: صادرات و گرفتن بازار صادراتی سیمان لحظه‌ای نیست که هر وقت خواستید بروید و هر وقت خواستید برگردید. اگر بازار سیمان را در کشور‌های دیگر از دست بدهیم سایر کشور‌ها و رقبا آن بازار را از ما می‌گیرند. در عراق حضور نداشته باشیم ترکیه بازار سیمان را از ما می‌گیرد. در تلاش هستیم که این عوارض برداشته شود و هم تلاش می‌کنیم که بازار صادراتی را از دست ندهیم.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده